WOJEWÓDZKA RADA TOWARZYSTW REGIONALNYCH W LUBLINIE
 
Stowarzyszenie, które powstało w 1982 roku. Podstawowym celem Rady jest popularyzowanie idei małych ojczyzn i regionów, upowszechnianie wiedzy o historycznym dorobku ruchu regionalnego województwa lubelskiego, pielęgnowania tradycji regionów i wspieranie ich uczestnictwa w życiu społeczno- kulturalnym województwa w imię dobra państwa polskiego.
HomeO nas

O nas

 
 
 
 
 
 
Statut
Wojewódzkiej Rady Towarzystw Regionalnych w Lublinie
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
 
§ 1
Niniejszy Statut jest statutem stowarzyszenia pod nazwą Wojewódzka Rada Towarzystw Regionalnych w Lublinie, zwanego dalej" Radą".
 
§ 2
1. Rada jest zorganizowana w oparciu o zasady określone w ustawie Prawo o stowarzyszeniach oraz w innych przepisach prawa polskiego i postanowieniach niniejszego Statutu.
2. Rada jest dobrowolnym związkiem stowarzyszeń regionalnych oraz innych osób prawnych działających na podstawie obowiązującego prawa i postanowień niniejszego Statutu.
3. Rada zrzesza stowarzyszenia regionalne oraz inne osoby prawne, które działają na rzecz stowarzyszeń regionalnych.
4. Rada posiada osobowość prawną.
 
§ 3
1. Terenem działania Rady jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej a w szczególności województwo lubelskie. Rada może także prowadzić współpracę z partnerami zagranicznymi zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
2. Rada może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym charakterze i zakresie działania.
 
§ 4
Siedzibą Rady jest miasto Lublin. Mecenat sprawuje Samorząd Województwa Lubelskiego.
 
§ 5
1. Rada Towarzystw Regionalnych wykonuje zadania we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
2. Rada używa symboli, pieczęci i innych znaków organizacyjnych ustalonych przez jej władze.
3. Rada ustanawia i nadaje medale, odznaki honorowe, listy gratulacyjne oraz inne wyróżnienia.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Rozdział II
Cele i sposoby ich realizacji
 
                                                                                                                   § 6
 1. Podstawowym celem Rady jest popularyzowanie idei małych ojczyzn i regionów, upowszechnianie wiedzy o historycznym dorobku ruchu regionalnego województwa lubelskiego, pielęgnowania tradycji regionów i wspieranie ich uczestnictwa w życiu społeczno-kulturalnym województwa w imię dobra państwa polskiego.
 2. W szczególności celem Rady jest:
1)   wspomaganie działalności stowarzyszeń regionalnych, koordynacja ich prac i pomoc w powstawaniu nowych,
2)   rozwijanie idei regionalizmu i małych ojczyzn,
3)   kształtowanie i utrwalanie tożsamości narodowej,
4)   wspieranie stowarzyszeń regionalnych w kreowaniu życia społecznego,
5)   wyzwalanie aktywności społeczności lokalnych i ich integracja,
6)   szerzenie idei służby społecznej na rzecz ochrony dziedzictwa narodowego i środowiska naturalnego,
7)   promowanie regionu lubelskiego w kraju i zagranicą.
 
§ 7
1. Rada realizuje swoje cele nieodpłatnie poprzez:
1) reprezentowanie ruchu regionalnego wobec władz państwowych i samorządowych,
2) organizowanie współpracy programowej i koordynowanie działań poszczególnych towarzystw oraz organizowanie imprez służących realizacji celów Rady,
3) prowadzenie prac informacyjnych, konsultacyjnych i projektowych mających na celu ochronę dziedzictwa narodowego i środowiska naturalnego,
4) prowadzenie działalności badawczej, wydawniczej, szkoleniowej i promocyjnej,
5) współdziałanie z polskimi i zagranicznymi instytucjami kulturalnymi, naukowymi, oświatowymi, wyznaniowymi, administracją państwową, samorządami terytorialnymi i innymi organizacjami pozarządowymi,
6) uczestnictwo w opracowaniu i realizacji projektów wspieranych przez Unię Europejską oraz inne instytucje i organizacje,
7) podejmowanie innych, zgodnych z prawem działań zmierzających do realizacji celów statutowych Rady.
 
 2. Rada realizuje swoje cele odpłatnie poprzez:
1) reprezentowanie ruchu regionalnego wobec władz państwowych i samorządowych,
2) organizowanie współpracy programowej i koordynowanie działań poszczególnych towarzystw oraz organizowanie imprez służących realizacji celów Rady,
3) prowadzenie prac informacyjnych, konsultacyjnych i projektowych mających na celu ochronę dziedzictwa narodowego i środowiska naturalnego,
4) prowadzenie działalności badawczej, wydawniczej, szkoleniowej i promocyjnej,
5) współdziałanie z polskimi i zagranicznymi instytucjami kulturalnymi, naukowymi, oświatowymi, wyznaniowymi, administracją państwową, samorządami terytorialnymi i innymi organizacjami pozarządowymi,
6) uczestnictwo w opracowaniu i realizacji projektów wspieranych przez Unię Europejską oraz inne instytucje i organizacje,
7) podejmowanie innych, zgodnych z prawem działań zmierzających do realizacji celów statutowych Rady.
 
§ 8
Rada może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Rady służy realizacji celów Statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków.
 
§ 9
/skreślony/
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rozdział III
Członkowie ich prawa i obowiązki
 
§ 10
Członkowie Rady dzielą się:
1) zwyczajnych,
2) wspierających,
3) honorowych.
 
§ 11
1. Członkiem zwyczajnym Rady może być stowarzyszenie regionalne lub inny podmiot prawny, które działają na rzecz stowarzyszeń regionalnych, które złożą pisemną deklarację przystąpienia do Rady i zostaną przyjęte przez Zarząd stowarzyszenia. Stowarzyszenia regionalne oraz inne osoby prawne wraz z deklaracją przystąpienia, składają aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sadowego lub wypis z rejestru stowarzyszeń.
2. W przypadku odmowy przyjęcia do Rady deklarującemu przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia.
3. Członek zwyczajny jest reprezentowany we władzach Rady przez osobę upoważnioną, wyznaczoną zgodnie ze statutem delegującego stowarzyszenia.
4. Członek zwyczajny ma prawo:
1)     wybierać i być wybieranym do władz Rady,
2)     zgłaszać wnioski i stanowiska dotyczące działalności i władz Rady,
3)     korzystać z inicjatyw i różnych form działalności Rady.      
5. Członek zwyczajny ma obowiązek:
1)     przestrzegania postanowień Statutu i uchwał organów Rady,
2)     popierać działalność Rady i czynnie uczestniczyć w jego pracach,
3)     regularnie uiszczać składki członkowskie.
 
§ 12
  1. Członkiem wspierającym może być osoba prawna deklarująca dla Rady pomoc merytoryczną, rzeczową lub finansową, która złoży pisemną deklaracje przystąpienia do Rady i zostanie przyjęta przez Zarząd.
  2. Członek wspierający będący osobą prawną jest reprezentowany we władzach Rady przez osobę upoważnioną, wyznaczoną zgodnie z przepisami obowiązującymi tę osobę prawną.
  3. Członek wspierający ma prawo do udziału z głosem doradczym w Walnym Zgromadzeniu członków stowarzyszenia.
  4. Członek wspierający jest zobowiązany popierać działalność Rady w zadeklarowany przez siebie sposób.
 
§ 13
  1. Członkiem honorowym może być osoba prawna szczególnie zasłużona dla Rady. Godność ta jest nadawana przez Walne Zgromadzenie członków na wniosek Zarządu.
  2. Członek honorowy jest zwolniony ze składek członkowskich.
  3. Członek honorowy ma prawo do udziału z głosem doradczym w Walnym Zgromadzeniu członków stowarzyszenia.
  4. Członek honorowy obowiązany jest do przestrzegania postanowień statutu.
 
§ 14
Utrata członkostwa następuje na skutek:
  1. Dobrowolnego wystąpienia przez złożenie stosownego pisemnego oświadczenia.
  2. Likwidacji osoby prawnej bądź śmierci członka.
  3. Pozbawienia członkostwa uchwałą Walnego Zgromadzenia członków na wniosek Zarządu lub Sądu Koleżeńskiego na skutek rażącego naruszenia postanowień Statutu.
  4. Zalegania w uiszczaniu składki członkowskiej przez okres 2 lat chyba, że Zarząd uzna sytuację za usprawiedliwioną.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rozdział IV
Władze stowarzyszenia
 
§ 15
Władzami Rady są:
1)   Walne Zgromadzenie zwane dalej „Zgromadzeniem” będące organem stanowiącym,
2)   Zarząd Rady zwany dalej „Zarządem” będący organem wykonawczym Rady i reprezentującym ją na zewnątrz,
3)   Komisja Rewizyjna, która jest organem kontrolnym Rady,
4)   Sąd Koleżeński.
 
§ 16
  1. Wyboru Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego dokonuje Zgromadzenie spośród osób reprezentujących członków zwyczajnych Rady oraz członków zwyczajnych będących osobami fizycznymi.
  2. Wybory a także ukonstytuowanie się władz wymienionych w § 15 pkt. 2), 3) i 4) podczas ich pierwszych posiedzeń odbywają się w głosowaniu tajnym, chyba że powyżej 50 % uprawnionych do głosowania zdecyduje inaczej.
  3. Nie można łączyć członkostwa w Komisji Rewizyjnej z członkostwem w Zarządzie lub Sądzie Koleżeńskim.
  4. Członkowie Zarządu nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni, pozostawać w podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu z członkami Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego.
  5. Członkowie Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
 
§ 17
  1. O ile Statut nie stanowi inaczej, uchwały władz Rady zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego
  3. Wszystkie zebrania władz Rady, a przypadku Komisji Rewizyjnej również jej czynności są protokołowane.
 
§ 18
Kadencja wszystkich organów Rady trwa trzy lata.
 
A. WALNE ZGROMADZENIE
 
§ 19
  1. W Zgromadzeniu udział biorą wszyscy członkowie Rady.
  2. Posiedzenie Zgromadzenia zwołuje Zarząd nie rzadziej niż raz na rok.
  3. Posiedzenie nadzwyczajne zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, - kiedy uzna to za konieczne, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub, co najmniej 1/3 członków Rady, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
 
§ 20
O zwołaniu posiedzenia zwyczajnego Zgromadzenia członkowie powinni być powiadomieni pisemnie lub poprzez informacje na oficjalnej stronie internetowej Rady oraz poprzez pocztę elektroniczną lub telefonicznie lub SMS-em, co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem obrad. Jednocześnie powinni otrzymać porządek obrad oraz niezbędne dokumenty i materiały.
 
§ 21
  1. W szczególnych sytuacjach posiedzenie Zgromadzenia mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zachowaniu niżej wymienionych zasadach:
1)    Możliwość udziału w posiedzeniu Zgromadzenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
2)   Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
a)   transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym,
b)  dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad,
c)   wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.
§ 22
  1. Zgromadzenie prawidłowo zwołane jest ważne, gdy w I terminie uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Rady. W II terminie wymóg ten nie obowiązuje.
  2. O ile Statut nie stanowi inaczej, uchwały Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów.
 
§ 23
  1. Zgromadzenie stanowi o wszystkich sprawach Rady niezastrzeżonych do właściwości innych organów.
  2. Do kompetencji Zgromadzenia należy w szczególności:
1)     uchwalanie Statutu Rady i dokonywanie w nim zmian,
2)     ustanawianie regulaminów, zasad działania Zarządu oraz innych organów stowarzyszenia,
3)     wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
4)     odwoływanie Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego, które wymaga zgody 2/3 członków Walnego Zgromadzenia,
5)     udzielanie absolutorium władzom Rady,
6)     przyjmowanie i rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i innych organów Rady za okres kadencji,
7)     nadawanie godności członka honorowego,
8)     stanowienie o zasadach gospodarki finansowej Rady,
9)     wytyczanie kierunków działania, rozwoju  i programu Rady,
10) uchwalanie wysokości składek członkowskich,
11) stanowienie w sprawach zaciągania kredytów i pożyczek,
12) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Rady,
13) powoływanie ze swego grona komisji problemowych do załatwiania poszczególnych spraw,
14) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego Rady,
15) podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Rady.
 
B. KOMISJA REWIZYJNA
 
§ 24
  1. Komisja Rewizyjna sprawuje bieżącą kontrolę finansową nad działalnością Zarządu.
  2. Komisję Rewizyjną w liczbie od 3 do 5 osób powołuje Zgromadzenie spośród swoich członków.
  3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów.
  4. Posiedzenia i uchwały Komisji Rewizyjnej oraz jej czynności powinny być protokołowane.
 
§ 25
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1)   kontrolowanie całokształtu działalności Rady,
2)   występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
3)   rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznych sprawozdań z działalności Zarządu Rady, w tym sprawozdań finansowych,
4)   prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
5)   zwołanie Walnego Zgromadzenia członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym Statutem,
6)   składanie na Walnym Zgromadzeniu członków wniosków o udzielenie lub odmowie udzielenia absolutorium władzom Rady,
7)   formułowanie wniosków i opinii dotyczących działalności Rady i składanie ich Zarządowi lub Walnemu Zgromadzeniu,
8)   składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu członków.
§ 26
  1. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego Komisji, który zwołuje jej posiedzenia, prowadzi obrady i składa sprawozdania.
  2. W szczególnych sytuacjach posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zachowaniu odpowiednio zasad wymienionych w § 21.
 
C. ZARZĄD
 
§ 27
Zarząd Rady składa się z od 5 do 7 członków wybranych przez Zgromadzenie:
1)     Prezes,
2)     dwóch Wiceprezesów,
3)     Sekretarz,
4)     Skarbnik,
5)     pozostali członkowie.
 
§ 28
Zarząd wybierany jest przez Zgromadzenie zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym, chyba że Zgromadzenie podejmie uchwałę o głosowaniu jawnym.
 
§ 29
  1. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
1)   wykonywanie uchwał Zgromadzenia,
2)   kierowanie działalnością statutową i reprezentowanie Rady na zewnątrz,
3)   nadzór nad działalnością gospodarczą prowadzoną przez Radę,
4)   zarządzanie majątkiem w tym sporządzanie projektów budżetu Rady i składanie sprawozdań z jego działalności (sprawozdania merytorycznego oraz finansowego),
5)   zwoływanie posiedzeń Walnego Zgromadzenia oraz przygotowywanie wniosków i projektów uchwał,
6)   przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
7)   wnioskowanie do Zgromadzenia o nadanie godności członka honorowego,
8)   przyjmowanie na rzecz Rady zapisów i darowizn,
9)   wnioskowanie do Zgromadzenia w sprawie ustalenia wysokości składek członkowskich,
10)   prowadzenie ewidencję członków Rady.
 
§ 30
Prezes Zarządu Rady:
1)   jest przewodniczącym Zarządu, zwołuje i prowadzi obrady Zarządu,
2)   reprezentuje Radę na zewnątrz,
3)   kieruje bieżącą działalnością Rady.
 
§ 31
  1. Zarząd Stowarzyszenia działa do dnia wyboru kolejnej kadencji.
  2. W przypadku uzupełnienia składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji Zgromadzenie dokonuje wyborów uzupełniających w ciągu trzech miesięcy od zwolnienia funkcji.
  3. W szczególnych sytuacjach posiedzenia Zarządu mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zachowaniu odpowiednio zasad wymienionych w § 21.
 
D. SĄD KOLEŻEŃSKI
 
§ 32
Sąd Koleżeński jest wewnętrznym organem Rady i składa się z od 3 do 5 członków wybranych przez Zgromadzenie.
 
§ 33
Na pierwszym posiedzeniu Sąd Kolskiego wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
 
§ 34
  1. Do obowiązków Sadu Koleżeńskiego należy:
1)   rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem przez członków postanowień Statutu i przedkładanie wniosków Walnemu Zgromadzeniu o wykluczenie członka,
2)   rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a Radą
3)   orzekanie w kwestiach zgodności wewnętrznych przepisów i decyzji władz Rady ze Statutem.
  1. Sąd Koleżeński decyzje w sprawach o których mowa w ust. 1 pkt. 2) i 3) podejmuje większością głosów. Termin do złożenia odwołanie do Walnego Zgromadzenia o tych decyzji wynosi 3 miesiące od daty doręczenia decyzji.
  2. W szczególnych sytuacjach posiedzenia Sądu Koleżeńskiego mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zachowaniu odpowiednio zasad wymienionych w § 21.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rozdział V
Majątek i Fundusze Rady.
 
§ 35
  1. Rada prowadzi gospodarkę finansową na zasadzie rocznych budżetów.
  2. Majątek Rady jest odrębny od majątku członków stowarzyszenia. Rada prowadzi odrębną księgowość.
3. Zabrania się:
1)   Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi".
2)   Przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach.
3)   Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4)   Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
 
§ 36
Dochody z majątku Rady są przeznaczane na prowadzenie działalności statutowej Rady.
 
§ 37
1. Dochodami Rady są:
1)     składki członków,
2)     dotacje, darowizny, zapisy, spadki,
3)     dochody z majątku,
4)     wpływy z odpłatnej działalności pożytku publicznego,
5)     wpływy z ofiarności publicznej,
6)     wpływy z prowadzonej przez Radę działalności gospodarczej,
7)     inne dochody.
2. Dochody przeznaczone są na działalność statutową Rady.
 
§ 38
Wysokość składek członkowskich i terminy ich płatności ustala Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu.
 
§ 39
Do składania oświadczeń woli i podpisywania w imieniu Rady uprawnionych jest dwóch członków Zarządu łącznie w tym Prezes lub Wiceprezes Zarządu albo upoważniony przez nich do danej czynności pełnomocnik.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rozdział VI
Zmiana Statutu i rozwiązania Rady
 
§ 40
  1. Zmiany Statutu uchwalane są na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków zwyczajnych przez Zgromadzenie.
  2. Uchwała w sprawie zmian w Statucie podejmowana jest przez Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. W przypadku, gdy w pierwszym terminie nie zbierze się liczba uprawnionych do glosowania wymagana do podjęcia uchwały, zapada ona większością 2/3 głosów na Zgromadzeniu odbytym w drugim terminie wyznaczonym na ten sam dzień, bez względu na liczbę uprawnionych do głosowania.
 
§ 41
Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku podejmuje Zgromadzenie w trybie opisanym w § 40.
 
Rozdział VII
Postanowienia Końcowe
 
§ 42
  1. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem stosuje się odpowiednio obowiązujące przepisy, a w szczególności przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.
  2. Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem uprawomocnienia się postanowienia sądowego o dokonaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

 

Tekst jednolity przyjęty przez Walne Zgromadzenie w dniu 24 września 2022 roku.
 

Strona 2 z 2