WOJEWÓDZKA RADA TOWARZYSTW REGIONALNYCH W LUBLINIE
 
Stowarzyszenie, które powstało w 1982 roku. Podstawowym celem Rady jest popularyzowanie idei małych ojczyzn i regionów, upowszechnianie wiedzy o historycznym dorobku ruchu regionalnego województwa lubelskiego, pielęgnowania tradycji regionów i wspieranie ich uczestnictwa w życiu społeczno- kulturalnym województwa w imię dobra państwa polskiego.
HomeO nasStatut WRTR
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rozdział IV
Władze stowarzyszenia
 
§ 15
Władzami Rady są:
1)   Walne Zgromadzenie zwane dalej „Zgromadzeniem” będące organem stanowiącym,
2)   Zarząd Rady zwany dalej „Zarządem” będący organem wykonawczym Rady i reprezentującym ją na zewnątrz,
3)   Komisja Rewizyjna, która jest organem kontrolnym Rady,
4)   Sąd Koleżeński.
 
§ 16
  1. Wyboru Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego dokonuje Zgromadzenie spośród osób reprezentujących członków zwyczajnych Rady oraz członków zwyczajnych będących osobami fizycznymi.
  2. Wybory a także ukonstytuowanie się władz wymienionych w § 15 pkt. 2), 3) i 4) podczas ich pierwszych posiedzeń odbywają się w głosowaniu tajnym, chyba że powyżej 50 % uprawnionych do głosowania zdecyduje inaczej.
  3. Nie można łączyć członkostwa w Komisji Rewizyjnej z członkostwem w Zarządzie lub Sądzie Koleżeńskim.
  4. Członkowie Zarządu nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni, pozostawać w podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu z członkami Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego.
  5. Członkowie Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
 
§ 17
  1. O ile Statut nie stanowi inaczej, uchwały władz Rady zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
  2. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego
  3. Wszystkie zebrania władz Rady, a przypadku Komisji Rewizyjnej również jej czynności są protokołowane.
 
§ 18
Kadencja wszystkich organów Rady trwa trzy lata.
 
A. WALNE ZGROMADZENIE
 
§ 19
  1. W Zgromadzeniu udział biorą wszyscy członkowie Rady.
  2. Posiedzenie Zgromadzenia zwołuje Zarząd nie rzadziej niż raz na rok.
  3. Posiedzenie nadzwyczajne zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, - kiedy uzna to za konieczne, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub, co najmniej 1/3 członków Rady, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku.
 
§ 20
O zwołaniu posiedzenia zwyczajnego Zgromadzenia członkowie powinni być powiadomieni pisemnie lub poprzez informacje na oficjalnej stronie internetowej Rady oraz poprzez pocztę elektroniczną lub telefonicznie lub SMS-em, co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem obrad. Jednocześnie powinni otrzymać porządek obrad oraz niezbędne dokumenty i materiały.
 
§ 21
  1. W szczególnych sytuacjach posiedzenie Zgromadzenia mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zachowaniu niżej wymienionych zasadach:
1)    Możliwość udziału w posiedzeniu Zgromadzenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
2)   Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
a)   transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym,
b)  dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad,
c)   wykonywania osobiście lub przez pełnomocnika prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.
§ 22
  1. Zgromadzenie prawidłowo zwołane jest ważne, gdy w I terminie uczestniczy w nim co najmniej połowa członków Rady. W II terminie wymóg ten nie obowiązuje.
  2. O ile Statut nie stanowi inaczej, uchwały Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów.
 
§ 23
  1. Zgromadzenie stanowi o wszystkich sprawach Rady niezastrzeżonych do właściwości innych organów.
  2. Do kompetencji Zgromadzenia należy w szczególności:
1)     uchwalanie Statutu Rady i dokonywanie w nim zmian,
2)     ustanawianie regulaminów, zasad działania Zarządu oraz innych organów stowarzyszenia,
3)     wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego,
4)     odwoływanie Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego, które wymaga zgody 2/3 członków Walnego Zgromadzenia,
5)     udzielanie absolutorium władzom Rady,
6)     przyjmowanie i rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i innych organów Rady za okres kadencji,
7)     nadawanie godności członka honorowego,
8)     stanowienie o zasadach gospodarki finansowej Rady,
9)     wytyczanie kierunków działania, rozwoju  i programu Rady,
10) uchwalanie wysokości składek członkowskich,
11) stanowienie w sprawach zaciągania kredytów i pożyczek,
12) podejmowanie uchwał o rozwiązaniu Rady,
13) powoływanie ze swego grona komisji problemowych do załatwiania poszczególnych spraw,
14) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego Rady,
15) podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Rady.
 
B. KOMISJA REWIZYJNA
 
§ 24
  1. Komisja Rewizyjna sprawuje bieżącą kontrolę finansową nad działalnością Zarządu.
  2. Komisję Rewizyjną w liczbie od 3 do 5 osób powołuje Zgromadzenie spośród swoich członków.
  3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów.
  4. Posiedzenia i uchwały Komisji Rewizyjnej oraz jej czynności powinny być protokołowane.
 
§ 25
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1)   kontrolowanie całokształtu działalności Rady,
2)   występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
3)   rozpatrywanie i zatwierdzanie corocznych sprawozdań z działalności Zarządu Rady, w tym sprawozdań finansowych,
4)   prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
5)   zwołanie Walnego Zgromadzenia członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym Statutem,
6)   składanie na Walnym Zgromadzeniu członków wniosków o udzielenie lub odmowie udzielenia absolutorium władzom Rady,
7)   formułowanie wniosków i opinii dotyczących działalności Rady i składanie ich Zarządowi lub Walnemu Zgromadzeniu,
8)   składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu członków.
§ 26
  1. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona Przewodniczącego Komisji, który zwołuje jej posiedzenia, prowadzi obrady i składa sprawozdania.
  2. W szczególnych sytuacjach posiedzenia Komisji Rewizyjnej mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zachowaniu odpowiednio zasad wymienionych w § 21.
 
C. ZARZĄD
 
§ 27
Zarząd Rady składa się z od 5 do 7 członków wybranych przez Zgromadzenie:
1)     Prezes,
2)     dwóch Wiceprezesów,
3)     Sekretarz,
4)     Skarbnik,
5)     pozostali członkowie.
 
§ 28
Zarząd wybierany jest przez Zgromadzenie zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym, chyba że Zgromadzenie podejmie uchwałę o głosowaniu jawnym.
 
§ 29
  1. Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:
1)   wykonywanie uchwał Zgromadzenia,
2)   kierowanie działalnością statutową i reprezentowanie Rady na zewnątrz,
3)   nadzór nad działalnością gospodarczą prowadzoną przez Radę,
4)   zarządzanie majątkiem w tym sporządzanie projektów budżetu Rady i składanie sprawozdań z jego działalności (sprawozdania merytorycznego oraz finansowego),
5)   zwoływanie posiedzeń Walnego Zgromadzenia oraz przygotowywanie wniosków i projektów uchwał,
6)   przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych i wspierających,
7)   wnioskowanie do Zgromadzenia o nadanie godności członka honorowego,
8)   przyjmowanie na rzecz Rady zapisów i darowizn,
9)   wnioskowanie do Zgromadzenia w sprawie ustalenia wysokości składek członkowskich,
10)   prowadzenie ewidencję członków Rady.
 
§ 30
Prezes Zarządu Rady:
1)   jest przewodniczącym Zarządu, zwołuje i prowadzi obrady Zarządu,
2)   reprezentuje Radę na zewnątrz,
3)   kieruje bieżącą działalnością Rady.
 
§ 31
  1. Zarząd Stowarzyszenia działa do dnia wyboru kolejnej kadencji.
  2. W przypadku uzupełnienia składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji Zgromadzenie dokonuje wyborów uzupełniających w ciągu trzech miesięcy od zwolnienia funkcji.
  3. W szczególnych sytuacjach posiedzenia Zarządu mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zachowaniu odpowiednio zasad wymienionych w § 21.
 
D. SĄD KOLEŻEŃSKI
 
§ 32
Sąd Koleżeński jest wewnętrznym organem Rady i składa się z od 3 do 5 członków wybranych przez Zgromadzenie.
 
§ 33
Na pierwszym posiedzeniu Sąd Kolskiego wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza.
 
§ 34
  1. Do obowiązków Sadu Koleżeńskiego należy:
1)   rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem przez członków postanowień Statutu i przedkładanie wniosków Walnemu Zgromadzeniu o wykluczenie członka,
2)   rozpoznawanie i rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a Radą
3)   orzekanie w kwestiach zgodności wewnętrznych przepisów i decyzji władz Rady ze Statutem.
  1. Sąd Koleżeński decyzje w sprawach o których mowa w ust. 1 pkt. 2) i 3) podejmuje większością głosów. Termin do złożenia odwołanie do Walnego Zgromadzenia o tych decyzji wynosi 3 miesiące od daty doręczenia decyzji.
  2. W szczególnych sytuacjach posiedzenia Sądu Koleżeńskiego mogą odbywać się przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej przy zachowaniu odpowiednio zasad wymienionych w § 21.